ODDZIAŁ TERENOWY W POZNANIU podaje do publicznej wiadomości...
ODDZIAŁ TERENOWY W POZNANIU
podaje do publicznej wiadomości WYKAZ nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży
położonej w pow. pilskim, woj. wielkopolskie
Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość rolna niezabudowana położona w obrębie DZIUNIN, gm. Łobżenica, pow. pilski, oznaczona w ewidencji gruntów jako:
-działka nr 19/2 o pow. 21,8042 ha, w klasie użytków: grunty orne RIIIb – 6,1281 ha, RIVa – 11,9883 ha,
RIVb – 1,7240 ha, RV – 0,1720 ha, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych Lzr-RV – 0,1180 ha, grunty pod rowami W-RIVa – 0,0411 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr PO1Z/00023178/6 przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Złotowie.
Cena nieruchomości wynosi: 1.776.300,00 zł brutto
Cena sprzedaży zawiera koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży.
Informuje się o możliwości rozłożenia ceny sprzedaży na raty.
Przeznaczenie: Zgodnie z uchwałą nr XXVI/263/01 Rady Miejskiej w Łobżenicy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łobżenica, zmienioną uchwałą nr XXVIII/267/21 Rady Miejskiej w Łobżenicy z dnia 26 marca 2021 r. Burmistrz Łobżenicy zaświadczył,
że ww. działka posiada przeznaczenie: obszary wyłączone z zabudowy (ozn. N).
Dodatkowo dla w/w działki określono kierunki zagospodarowania w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łobżenicy – Uchwała nr XLVI/378/18 Rady Miejskiej w Łobżenicy z dnia 22.06.2018 r. zmieniona uchwałą nr LVIII/489/23 Rady Miejskiej w Łobżenicy z dnia 31 maja 2023 r. – tereny rolniczej przestrzeni produkcyjnej (ozn.R).
Zgodnie z zaświadczeniem Burmistrza Łobżenicy w najbliższych latach Gmina nie planuje zmiany przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości w miejscowym pzp lub studium uikzp; gmina nie posiada informacji na temat uzbrojenia działki w media; nie planuje się lokalizacji budowy farm wiatrowych. Na działkę nie była wydawana decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Gmina nie wyznaczyła w drodze uchwały obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, o których mowa w art. 8 ustawy
z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji oraz nie podjęła uchwały w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji. Działka nie jest położona w obszarze lub obok Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Działka nie jest objęta Miejscowym Planem Odbudowy.
Nieruchomość gruntowa, niezabudowana, użytkowana rolniczo, działka posiada dostęp do drogi publicznej. Działka zlokalizowana przy granicy z województwem kujawsko-pomorskim. Kształt nieregularny, zwarty, teren lekko pofałdowany, pochyły w kierunku południowym, bez znaczących utrudnień w uprawie, w części teren zadrzewiony, zakrzewiony. W najbliższym otoczeniu znajdują się użytki rolne i leśne, droga utwardzona, rów, tereny Tk, w dalszym zabudowania siedliskowe wsi.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie na działce nie występują publiczne śródlądowe wody płynące (Wp) ani wody stojące (Ws). Działka 19/2 graniczy z działką nr 20, która zgodnie z ewidencją gruntów stanowi klasoużytek (W) – wody pod rowami, własność Skarb Państwa, władający Starosta Pilski. Według map melioracyjnych częściowo na działce nr 19/2, a częściowo na granicy z działką nr 19/2 znajduje się rów o nazwie R-Or-1 oraz rów R-1, jak również działka graniczy z rowem o nazwie R-Or-A. Zgodnie z aktualną mapą MPHP10 przez działkę nr 19/2 obręb Dziunin w miejscu oznaczonym jako R-1 przepływa ciek
– struga o nazwie Lubawka,który jednak nie jest ujęty w obecnym stanie prawnym w jednolitych częściach
wód (JCW). […] Zatem biorąc pod uwagę, iż na podstawie ewidencji melioracyjnej oraz ewidencji gruntów oraz fakt, że ciek Lubawka nie jest wymieniony w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry – jako jednolita część wód powierzchniowych,
przy obecnie obowiązującym porządku prawnym należy przyjąć, iż ww. ciek (oznaczony na mapach melioracyjnych jako rowy: nr R-1 oraz nr R-Or-1) pełni funkcję rowu melioracyjnego.
Jednocześnie tutejszy Zarząd Zlewni w Inowrocławiu PGW WP poinformował o obowiązkach przyszłego nabywcy działki, na której występują urządzenia melioracji wodnych, które wynikają m.in. z art. 205 ustawy Prawo wodne,
tj.:„Utrzymywanie urządzeń melioracji wodnych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością spółki wodnej działającej na terenie gminy lub związku spółek wodnych, w których jest zrzeszona spółka wodna działająca na terenie gminy – do tej spółki lub związku spółek wodnych”.
Zgodnie z informacją z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Poznaniu na terenie dz. 19/2 obr. Dziunin znajduje się zewidencjonowane stanowisko archeologiczne stan. Nr 3 ob. AZP 35-32/14/113 ujęte w wojewódzkiej
i gminnej ewidencji zabytków.
Ww. stanowisko to terenowe pozostałości pradziejowego i historycznego osadnictwa stanowiące zabytek archeologiczny podlegający ochronie i opiece konserwatorskiej bez względu na stan zachowania (art. 3 pkt 4, art. 6, ust. 1, pkt 3 lit. a, art. 22 ust. 2, ust. 4 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami). Wszelkie zmiany sposobu przekształcenia nieruchomości, na której zlokalizowane są stanowiska archeologiczne, z celów rolnych
na cele inwestycyjne wiązać się będą z koniecznością uzgodnienia z właściwym miejscowo konserwatorem zabytków na etapie prowadzonych postępowań na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dla ochrony archeologicznego dziedzictwa kulturowego w strefie ochrony ww. stanowiska podczas prac ziemnych związanych z zabudowaniem bądź zagospodarowaniem przedmiotowego terenu należy prowadzić badania archeologiczne. Wobec powyższego zastosowanie mają właściwe przepisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Konserwator nie wnosi przeciwwskazań do rozdysponowania ww. działki,
z zastrzeżeniem, iż nieruchomość powinna być użytkowana w sposób nie zagrażający historycznym wartościom zabytków na jej terenie, a posiadacz zabytku powinien przestrzegać przepisów zawartych w art. 5 Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W przypadku natrafienia w trakcie prowadzenia robót ziemnych na przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, jest zobowiązany zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami „1) wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot; 2) zabezpieczyć przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia; 3) niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta […]”.
Uwaga:
1. Nieruchomość obciążona jest umową dzierżawy zawartą do dnia 31.10.2034 r. Aktualnie działka jest użytkowana rolniczo przez dzierżawcę.
2.W ogólnej księdze wieczystej KW nr PO1Z/00023178/6 w dziale III widnieje obciążenie dotyczące innej nieruchomości,tj. ograniczone prawo rzeczowe dotyczące służebności przesyłu na rzecz spółki pod firmą ENEA OPERATOR Spółka z o.o. z siedzibą w Poznaniu w postaci kablowej linii energetycznej SN 15KV wraz
z lokalizacją stanowiska słupowego SN 15 kV […] (wpis dotyczy dz. 19/1 oraz 16/29).
KOWR może rozłożyć spłatę należności na raty, na okres nie dłuższy niż 15 lat, jeżeli przed zawarciem umowy sprzedaży nabywca nieruchomości wpłaci co najmniej 10% tej ceny i przedłoży zabezpieczenia spłaty kwoty należności rozłożonej na raty, a jego sytuacja finansowa pozwala na spłatę tej należności.
Nabywca nieruchomości musi spełnić wymóg określony w art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r.
o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa(Dz.U.2025.826 t.j.), tzn. iż kupujący oświadczy,
że w wyniku tej sprzedaży łączna powierzchnia użytków rolnych będących jego własnością, jak również nabytych kiedykolwiek przez niego z Zasobunie przekroczy 300 ha oraz że jest świadomy odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia.
Nieruchomość zostanie sprzedana w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 19.10.1991 r.o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U.2025.826. t.j.).
Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 19.10.1991 r.o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U.2025.826 t.j.) KOWR przysługujeprawo pierwokupu na rzecz Skarbu Państwa przy odsprzedaży nieruchomości przez nabywcę w okresie 5 lat od nabycia tej nieruchomości od KOWR.
Zastrzega się także umowneprawo odkupu, na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, wykonywane przez KOWR na rzecz Skarbu Państwa w okresie pięciu lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży, z ujawnieniem tego prawa w księdze wieczystej. Prawo odkupu może zostać wykonane przez KOWR zarówno w odniesieniu do całej nieruchomości, jak i w odniesieniu do poszczególnych jej części, niezależnie kto będzie wówczas właścicielem
tej nieruchomości.
Oddział Terenowy KOWR zastrzega sobie możliwość odstąpienia od zawarcia umowy sprzedaży, jeżeli zajdą nowe, istotne okoliczności, w tym w szczególności nastąpi zmiana przeznaczenia gruntów, nabywający nie wywiąże się
z obowiązków wynikających z umów zawartych z KOWR.
Niniejszy wykaz w pełnej treści zostanie opublikowany na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR, oraz zamieszczony na tablicach ogłoszeń w siedzibach: KOWR OT w Poznaniu/Sekcji Zamiejscowej w Pile,
we właściwym miejscowo Urzędzie Miasta/Gminy, w miejscowości znajdującej się w obrębie geodezyjnym,
we właściwej miejscowo Izbie Rolniczej, na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/kowr.
Szczegółowe informacje można uzyskać w siedzibie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Poznaniu Sekcji Zamiejscowej w Pile, ul. Motylewska 7, 64-920 Piła, tel. 67 211 04 43.
www.kowr.gov.pl
ZSI.POZ.WKUR.4240.5101.1.5101.2025.DKM